Joan Veny i Clar

Va nèixer a Campos l´any 1932. Va estudiar Filosofia i lletres a Barcelona i va ampliar estudis de filologia a Bèlgica i a França.

La filologia consisteix en l´estudi de la llengua. És professor i al llarg de la seva vida ha fet classes des de l´Institut fins a la Universitat i és membre de la Secció Filològica de l´Institut d´Estudis Catalans, que és l´acadèmia del nostre idioma. Estima molt la seva llengua, la catalana, des de la parla de casa fins a la del més petit racó del país.

Dedicat a l´estudi del català, ha publicat moltíssims llibres, dels quals en tenim exemplars a la nostra escola.
Ha publicat també molts articles a revistes especialitzades sobre les varietats del català i ha rebut molts premis per la seva feina.

Quan va complir els seixanta anys, un grup d´estudiosos del català, li va dedicar una obra en dos volums, on s´arreplegaven treballs sobre llengua, literatura i cultura popular. I darrerament l´Associació Internacional de Llengua i Literatura Catalanes ha publicat una miscel.lània en sis volums en honor seu.

Però als nins i nines de l´escola, el que més ens agrada, és el seu llibre “Nomenclatura oficial catalana de les espècies pesqueres d´interès comercial”, escrit en col.laboració. Hi figura el dibuix dels peixos i ens diu com s´anomenen en els diferents llocs de parla catalana, així com la seva denominació en llatí, francès i anglès. També té un llibre molt gros que, encara que no l´entenem gaire, té mapes i explica com es parla en cada població el català, que canvia segons la zona. És “L´Atles Lingüístic del domini català” que tendrà deu volums. El primer(2001) està dedicat al cos humà i les malalties; el segon(2003), al vestit i la casa i ocupacions domèstiques.

Sabem que li ha duit molta feina i que l´ha fet perquè estima molt la nostra llengua.

Estam molt contents que l´escola tengui el seu nom.

Durant el curs 2004/2005 se li ha atorgat el premi de la Fundació Catalana per a la Recerca i la innovació.

La seva obra s´ha centrat en la geolingüística i la dialectologia. També en l’etimologia, la lexicologia i la cultura popular.

D. Joan Veny i Clar s´ha dedicat a estudiar les difentes formes dialectals del Català a cada indret geogràfic, a cada poble, des de València, Les Illes Balears, Catalunya, Andorra i França, fins arribar a l´Alguer.

El 2006 el nostre poble el va anomenar fill il·lustre.

El Paranimf de la Universitat de València, dia 25 d’abril de 2008, va acollir l’acte d’investidura com a Doctors Honoris Causa als professors Joan Veny i Clar i Roy J. Glauber.

L’acte va consistir en un discurs del rector de la Universitat així com dels dos homenejats.

Tots sabem els mèrits intel·lectuals i científics d’aquest campaner però nosaltres volem fer constar els mèrits únics i humans ja que, en un acte tan solemne, no es va oblidar de l’escola que porta el seu nom.

El seu poble i la seva escola estaven representats a l’acte i varen poder viure, juntament amb la seva família i la comunitat acadèmica, l’acte en primera persona.

El passat dia 8 de juny de 2015 el catedràtic emèrit de la Universitat de Barcelona (UB) va ser guardonat amb el 47è Premi d’Honor de les Lletres Catalanes.